SELAMAT DATANG KE wowCLICKzone, TERIMA KASIH KERANA BERKUNJUNG,SEMOGA APA YANG DIKONGSI DISINI BERMANAFAAT KEPADA ANDA...

MERAIKAN TAHUN MAYA DENGAN LAWATAN RUNTUHAN AMERIKA LATIN


Kiraan kalendar purba kuno Maya, tamadun mesoamerican yang berkembang di seluruh Mexico dan Amerika Tengah dari 2000 SM ke semasa Conquistadores Sepanyol, menyatakan bahawa pada Disember 12, 2012, matahari akan sejajar dengan pusat Sakti , buat kali pertama dalam masa kira-kira 26.000 tahun.
Dan 21 Disember, 2012, menandakan berakhirnya Calendar Maya ke-13, kitaran 144000-hari atau "b'ak'tun" sejak penciptaan  mitos Maya 5200 tahun yang lalu.

Walaupun popular ditafsirkan sebagai menandakan "akhir dunia seperti yang kita tahu," pendapat ulama menyatakan bahawa  "b'ak'tun" tidak bermakna wahyu. atau tiada dinyatakan dalam wahyu dalam kitab-kitab

Walaupun beberapa orang Maya masih mengikut kalendar kiraan panjang, Kumpulan Wang Warisan Global meraikan acara tersebut dengan menamakan 2012 "Tahun Maya," dengan ahli-ahli Kumpulan Wang menyambut solstis musim sejuk di atas La Danta piramid di laman El Mirador di Guatemala.
"Pengalaman Solstis Musim Sejuk di puncak La Danta dianggap sebagai salah satu peluang terbesar untuk mengalami akhir kalendar Maya yang ke-13 dan subuh usia yang baru," kata Jeff Morgan, Pengarah Eksekutif Kumpulan Wang Warisan Global.

Mengalami Solstis Musim Sejuk pada sidang kemuncak itu La Danta adalah dianggap sebagai salah satu peluang terbesar untuk mengalami akhir kalendar Maya yang ke-13 ,dan permulaan zaman baru.
Tetapi perayaan mereka mempunyai sampingan yang serius: Tabung Warisan Global mengetengahkan bahaya ke laman Maya seperti El Mirador, yang diancam oleh kecurian dan pembasmian hutan, dan berharap untuk mendapatkan pelaburan untuk menjadikan kawasan-kawasan yang diabaikan ke destinasi pelancongan yang berkembang maju dan mampan.

"Tikal National Park (di Guatemala) telah membuktikan bahawa tapak arkeologi utama Maya faktor ekonomi mampan melalui lawatan dan dengan pelaburan yang sesuai, boleh menjana beratus-ratus juta dolar untuk pemuliharaan dan penyelenggaraan kedua-dua warisan kebudayaan dan semulajadi," kata Morgan.
Khazanah Dunia CNN meminta Morgan untuk menyusun senarai laman utama Maya di seluruh LatinAmerica untuk peminat  Maya yang berminat untuk berdering di awal era baru ,yang duduk di atas langkah-langkah yang monumental sebuah kuil di puncak piramid purba.



Chichen Itza
Tapak Chichen Itza adalah tempat suci yang utama di Semenanjung Yucatan Mexico selatan - penyelesaian yang dipercayai kini kembali ke abad ke-5 Masihi.
Seni bina adalah gabungan gaya Maya dan Toltec. Ia adalah Toltec - pahlawan rakyat dari dataran tinggi Mexico - yang dikenakan amalan korban ritual di tapak.
Meliputi kawasan permukaan yang besar, ini Tapak Warisan Dunia UNESCO kaya dengan tugu-tugu, ketua yang adalah kuil piramid bertangga Kukulkan, serta Mahkamah Bola Besar, di mana pelawat boleh gambar permainan bola maut yang berlaku.




Tulum
Walaupun tidak banyak, laman ini clifftop di Semenanjung Yucatan Mexico,ini adalah tempat yang indah untuk dinikmati,menghadap perairan biru Laut Caribbean,setelah puas menjelajahi kuil-kuil,sesuia untuk mengambil photo dan mandi manda.sambil berehat.




Palenque
 Tapak Warisan,Dunia UNESCO Palenque, di Chiapas, Mexico, terletak jauh di dalam hutan, puncak kuil sering kabur dalam kabus.
Tapak mempunyai tangga piramid, termasuk Kaabah mengesankan tulisan di dinding batu yang diukir dan tapak pengebumian bas Great, pemerintah Palenque abad ke-7.



Tikal 
Tikal ditetapkan dalam rizab ekologi di Guatemala - runtuhan dipercayai seawal 600 SM, dan pada satu ketika bandar itu dianggap didiami oleh 90, 000 orang.
Kuil-kuil, istana, dan dataran-dataran awam banyak terdapat: pusat pelancongan utama, anda boleh menerokai runtuhan yang banyak berbaring seolah-olah separuh terbiar di dalam hutan
Bukan hanya harta sejarah, tanah yang dihinggapi Tikal adalah  keindahan alam semula jadi, rumah kepada banyak spesies flora dan fauna yang dilindungi.




Copan 
Tamadun Maya yang mengelilingi sebahagian besar Amerika Tengah dan laman ini di Honduras adalah dianggap telah didiami sejak 2000 SM.
Ditinggalkan selama berabad-abad, ia ditemui semula pada tahun 1570 oleh penjelajah Sepanyol yang bernama Diego Garcia de Palacio.
Laman ini merupakan satu lagi maze kuil, plaza, kompleks mezbah dan gelanggang bola, dan nota tertentu yg sukar dibaca Stairway Plaza, satu monumen-luas tangga 100 meter yang mengandungi inskripsi lama Mayan yang terdiri daripada banyak glyphs.
Next Previous Home